Prev ArrowNext ArrowRatingTimeShippingMailLogoOnlyInstagramFacebookMessenger

4 idéer och tips till att söka sponsring till ditt idrottslag

Söka sponsring

Du behöver nya matchställ, nya bollar - eller kanske vill du delta i en turnering i Tyskland. Kvoterna räcker dock inte helt till att täcka detta – och vardagens svårigheter gör det omöjligt att täcka omkostnaderna själv.

Ovanstående situation kommer nog de flesta idrottslag till vid en tidpunkt och därför har vi här samlat våra bästa råd och 4 bra idéer till hur man kan få ekonomiskt stöd till att uppfylla lagets önskemål.

1. Sök etablerade sponsorer hos stora företag

Den stora skillnaden på att söka stöd från en fond eller att sök sponsring från ett företag – är att företag som sponsrar har som utgångspunkt att de förväntar sig något i retur för sin sponsring. Med detta menas inte att man tar tag i disken, skottar bort snö från trottoaren eller får köket att glänsa.

Ofta förväntar sig företagen att bli exponerade för sina primära målgrupper, så det är särskilt den exponering som du kan erbjuda företaget som du bör fokusera på i din ansökan. Uttrycket “exponering” innebär i princip i detta sammanhang hur mycket du ser till att visa företagets namn och logotyp. Om exempelvis alla spelarna, när de är ute på stan, har på sig sina matchtröjor med företagets logotyp på så är det också ett sätt att ge sponsorn lite omnämnanden och exponering.

Det finns en stor mängd företag som dagligen tar emot ansökningar om att bli sponsorer. De har av den anledningen satt ansökningsprocessen i system, och man vill därför även ofta kunna läsa lite mer om deras målgrupper, vem de normalt sponsrar och hur man ska skicka in sin ansökan.

För att öka sannolikheten att bli sponsrad av ett stort företag är det viktigt att skriva en exakt och relativt kort ansökan. Därutöver får du här en mängd tips på vad du ska fokusera på för att imponera med din ansökan:

  • Gör helt klart vad du kan erbjuda företaget. Det är viktigt att tänka på alla aktiviteter och exponeringsmöjligheter som kan ge sponsorn värde, till exempel:

    • Företagets logotyp på din spelaruppsättning som exponeras vid X antal evenemang om året, som besöks av X antal personer i företagets primära målgrupp.

    • Företagets logotyp på en banderoll som hänger framme vid X antal av era hemmamatcher om året.

    • Exponering på webbplats (som har X antal besökande i företagets målgrupp i månaden) och/eller Facebooksida som har X antal likes.

    • Möjligheten för att t.ex. personalföreningen i företaget kan komma ut och pröva att spela/delta i sportgrenen. Detta kan särskilt vara relevant för sportlag inom mindre idrotter.

    • Om du tidigare har omnämnts i medier, t.ex. lokalpressen, kan detta också vara värt att lyfta fram.

  • Skriv en kort och exakt ansökan där dina önskemål samt punkter från punkt A tydligt framgår. Såsom är fallet med fonder får även stora företag ofta många ansökningar - så det ökar även dina chanser att få en sponsor om din ansökan presenteras på ett kort, snyggt och överskådligt sätt.

  • Sök om ett realistiskt belopp – och tydliggör gärna vad pengarna ska användas till eller vad du förväntar dig att uppnå om du blir sponsrad. Om du kan synliggöra att sponsringen kan göra skillnad för er som lag kan det ge dig en fördel.

Sedan är det bara att komma igång med att skicka iväg några ansökningar. Det är bara några få lag som kan nöja sig med att enbart skicka iväg en ansökan. Samtidigt är det dock värt att komma ihåg att det är smartare att skicka iväg 5 genomarbetade ansökningar än 20 halvdåliga ansökningar fyllda med copy/paste.

Nedan är en lista med en rad exempel på stora danska företag, vilka har satt processen för sponsoransökningar i system. På deras hemsida kan man därför hitta en del information om vad de värderar som viktigt och hur man ansöker. Dessa är emellertid enbart några exempel – och du kan hitta något liknande hos en mängd andra stora danska och internationella företag - speciellt de som har sina produkter riktade mot privata konsumenter på den danska marknaden:

 

Swedbank
https://www.swedbank.se/om-oss/sponsring/sponsringskontakter.html

 

Norrbottens Media
https://norrbottensmedia.eu/sponsring/

 

BemannIQ
https://bemanniq.se/sponsring/

 

PEAB
https://peab.se/om-peab/sponsring/

 

LKAB
https://www.lkab.com/sv/hallbarhet/vart-samhallsengagemang/sponsring/ansokan/

 

2. Sök sponsorer oombett (lokalt och nätverk)

Ett alternativ till att söka sponsorer hos stora företag är att söka hos mindre företag, antingen lokalt eller genom ditt nätverk.

I båda dessa fall är det viktigt att man, på samma sätt som med sponsorer från stora företag, tydliggör vad man kan erbjuda. Fokus bör dock ofta i högre grad vara på lokal exponering eller aktiviteter.

När det gäller den oombedda ansökningen kan man ofta även överväga att ansöka om annat än pengar, om nu detta är relevant för dig. Exempel på detta kan vara rabatt dina spelare hos den lokala sportbutiken eller medlemskap till spelarna på ett mindre lokalt träningscenter.

De tre goda råden från “#1 Sök etablerade sponsorer hos stora företag” gäller därmed även här. Det kan dock i ännu högre grad betala sig att göra denna typ av ansökning personlig, eftersom det är ett plus om du kan tydliggöra för företaget att det finns en synergi och gemensamt värde i ett samarbete mellan dig och företaget.
Därutöver gäller bara att komma över hindren. Om ditt personliga nätverk inte har en massa möjliga sponsorer finns det säkert en mängd andra potentiella möjligheter till stöttning i ditt närområde, vilka bara behöver en vink.

3. Crowdfunding

Ett okonventionellt sätt att söka stöd till ditt idrottslag är crowdfunding. Det är dock samtidigt en möjlighet med stor potential om du har ett brett nätverk som kan vara intresserat av att stödja dig med mindre belopp.

Den helt grundläggande tanken bakom crowdfunding online är att du anger i vilket syfte du vill ha stöd, och anger det belopp som behövs. Då får familj, vänner, nätverk och andra som vill stödja dig möjlighet att skänka pengar till det angivna syftet.

Du kommer att kunna erbjuda gentjänster allt efter hur många som stödjer dig. Detta är inte en nödvändighet men kan ofta vara en fördel för dig. Därför kan du till exempel hitta inspiration till goda gentjänster, som inte nödvändigtvis kostar dig något, genom att kika på andra framgångsrika crowdfundingprojekt.

Några av de bästa råd vi kan ge dig rörande crowdfunding är följande:

Gör en kort exakt beskrivning av vad du vill ha stöd till och hur mycket det betyder för dig att ta emot detta stöd. Då stödet ofta kommer från det mycket nära nätverket kan det sista vara av stor betydelse.

Var noga med att dela länken till din crowdfunding genom all tänkbar media - dock på ett sätt så att det inte framgår som spam. Mejl till familj och vänner samt inlägg på ditt lags Facebooksida som delas av spelarna är bara två alternativ.

Hitta inspiration genom andra framgångsrika crowdfundingprojekt. Detta gäller t.ex. både vad gäller belopp, syfte och beskrivning.

Det finns olika platser där man kan skapa crowdfundingprojekt. En av de etablerade möjligheterna i Sverige är följande, där du både kan läsa mer om crowdfunding samt skapa ditt projekt:

Sponsor.me
https://se.sponsor.me/

4. Rabatt på lagkläder (Sportmonda sponsorrabatt)

fotbollsset med tryck

Se priser och utbud

Hos Sportmonda stödjer vi kampen med att få ut fler coola lag på gräsplanerna och i sporthallarna. Därför erbjuder vi rabatt till de lag som inte har hittat en sponsor till sina tröjor och vill spela med vår logotyp på kläderna som “sponsortryck”.

Om du letar efter nya uppsättningar kläder till dina spelare måste du kanske titta lite närmare på ekonomin för att få den att hänga ihop.

Utöver detta erbjuder vi även rabatt på alla beställningar på minst 20 set. Genom att kombinera dessa två rabatter kan du därmed få hela 20 % rabatt på köp av lagkläder – och vi hoppas med det kunna hjälpa några lag på vägen mot sina önskningar.

icon-name-basicicon-number-barca-10icon-number-inter-10icon-number-atletics-10icon-number-fra-10icon-number-arg-10Eget Sponsortryck